Dinsdag 16 mei dag 2 t/m donderdag 18 mei dag 4

19 mei 2023 - Boulogne-sur-Mer, Frankrijk

Dinsdag 16 mei dag 2   Durgerdam - Scheveningen 46 NM Vertrek 08.45 uur Aankomst 18.30 uur

Op de motor door het Noordzeekanaal richting IJmuiden. Het kanaal is 21 km lang. Eerst de Schellingwouderbrug en daarna gelijk de Oranjesluis in. De brug draait niet tijdens de spitsuren i.v.m. veroorzaken van files voor het autoverkeer.

P1170614

Er is altijd veel te zien op het Noordzeekanaal. De gratis ponten gaan op en neer.

P1170632P1170628P1170624

Om 12.15 uur bij de sluis van IJmuiden. We moesten lang wachten omdat de Zuidsluis voor jachten buiten gebrek was en wij met de grote scheepvaart mee moesten schutten en ja die gaan altijd voor. Na twee schuttingen ronddobberen voor de sluis konden we om 13.40 uur eindelijk richting open zee naar Scheveningen. Tocht met hoge golven windkracht 5. Na enige tijd zien we het Rad en het Kurhaus van Scheveningen.

P1170638

Na het eten aan boord wilde we een jerrycan diesel halen om de voorraad weer op peil te brengen. Spontaan bood een automobilist ons een lift aan naar het benzinestation zodat we niet hoefde te lopen. Wat bleek? Het was een zeiler genaamd Ruud van 80 jaar ( wat je hem niet gaf) die aangaf: " Zeilers helpen elkaar altijd ". Uiteraard Ruud uitgenodigd voor een drankje aan boord. Ruud voer al 50 jaar samen met zijn vrouw grote reizen. Dus de mooie verhalen kwamen los op z'n Hagenees. Gelukkig gaf hij zelf aan dat dit zijn laatste verhaal was want de volgende ochtend wilde we om 06.00 uur vertrekken. Het was een onverwachte, mooie, spontane en gezellige avond. Dankjewel Ruud voor de mooie verhalen en de tips ! Nu gauw de kooi in.

Woensdag 17 mei dag 3 Scheveningen - Blankenberge 65 NM Vertrek 06.00 uur Aankomst 16.45 uur.

De industrie van de Maasmond komt in zicht. Grote schepen varen af en aan naar de havens van Rotterdam. Het is erg druk. We melden ons via de marifoon bij de verkeerscentrale en blijven standby zodat we verder onze route kunnen varen.

P1170653

Naast die grote jongens zijn wij klein en nietig en wat varen ze hard!

P1170660P1170649

Vandaag om de beurt een boek gelezen in het zonnetje. Wat een verschil met gisteren.

Aan het einde van de dag goed opletten bij de Westerschelde en bij de Kop van Brugge waar de grote jongens weer in-en uit varen.

P1170680

Ja hoor, en daar is Blankenberge al in zicht.  Het was een mooie zeildag met zon. 's Avonds een wandeling gemaakt over de pier.

Donderdag 18 mei dag 4 Blankenberge - Boulogne-sur- Mer 75,5 NM Vertrek 05.50 uur i.v.m. de stroming. Aankomst 18.15 uur.

Bij Duinkerken is het goed oppassen met de zandbanken. We varen tussen de betonning. Verder is de kust van Duinkerken tot Calais niet mooi. Het is bijna allemaal industrie.

P1170672P1170675

Het plan was om naar Duinkerken te gaan. Door de gunstige wind en het mooie zonnetje waren we al snel bij Duinkerken. Daardoor besloten we om door te varen naar Boulogne-sur-Mer. Vanuit ervaring weten we dat wanneer het weer en de wind gunstig is zoveel mogelijk mijlen moet maken. Af en toe zien we een paar zeehondjes die met hun kopje boven water komen.

Na Calais wordt de kust weer mooi.

P1170681P1170683P1170688P1170691P1170694P1170696P1170695

Het is een relaxt dag, boekje lezen, kletsen en een maaltijd voorbereiden. En als de boot wiegend over de golven gaat dan ga je een dutje doen als een echte pensionado !

P1170679

Vrijdag 19 mei dag 5

Vandaag in Boulogne-sur-Mer gebleven. Eerst vanmorgen gefitnest in de vertrouwde omgeving van Basic-Fit. We moeten wel zorgen dat we deze drie maanden in conditie blijven. Daarna ons eerste Franse stokbroodje gehaald  's Middags de stad bezocht.

P1170702P1170706P1170708P1170716P1170722P1170727

1. Hendri en Rieneke:
    19 mei 2023
    Jullie zijn al goed opgeschoten. En lekker weer. Goede reis en groeten van
  2. Nelly kruize:
    19 mei 2023
    Geweldig wat gaan jullie snel.
    Fijn om zoveel mooie foto's te zien.
  3. Nell Piche:
    19 mei 2023
    Wow, that is some really nice scenery, looks like you guys are having fun
    Safe travels!!⛵️
  4. Fred en Lucy:
    Hoi Hans en Yvonne,
    Geniet van deze prachtige reis die jullie samen maken. Leuk dat we jullie kunnen volgen. Fijn zeilweer en veel plezier gewenst!
  5. Gerard Tros:
    19 mei 2023
    Nah du Bootsjunge (und Bootsmädchen), ist doch gut, oder?! Behouden vaart!
    Gerard en Laury
  6. Paul:
    Prachtig 😻
  7. Otten:
    19 mei 2023
    Goed opgeschoten en leuke foto,s en leuk dat ik jullie zo kan volgen.groetjes Ma.
  8. Anita van der wal:
    20 mei 2023
    Zo, dat schiet op! Komen jullie wel aan slspen toe? 😂😂
  9. Marc Konynenberg:
    20 mei 2023
    Beautiful coast line. Hope you continue to have nice weather and a great vacation.
  10. Peter. En Minke:
    Dat gaat als een SPEER!!
    Gr van de Marionet
  11. Michelle Bleumer:
    21 mei 2023
    Wat heerlijk om met jullie "mee te zeilen" jullie hebben al mooi verhalen gemaakt
  12. John Stuifzand:
    21 mei 2023
    Dat gaat snel. Als dat zo door gaat lig je binnenkort bij ons op de rede. Heel veel plezier en behouden vaart. Ik blijf jullie volgen.
  13. Carla:
    21 mei 2023
    Mooie fotos en leuk om zo met jullie mee te reizen