Saint Quay Portrieux - Paimpol - Roscoff - Dartmouth

19 juni 2023 - Dartmouth, Verenigd Koninkrijk

Vrijdag 9 juni dag 26 naar Saint Quay Portrieux Vertrek 11.50 uur Aankomst 17.50 uur  34 NM

Afwisselende tocht met volop zon en schitterende uitzichten op het land. Voor het eerst met de motor gevaren omdat we maar 5 à 6 knopen wind hebben. Het plaatsje zelf stelt niet zo veel voor, maar het is een aanloop om naar het volgende plaats te komen i.v.m. hoog en laag water. De faciliteiten van de haven is verder goed. Naast ons liggen Fransmannen en één ervan spreekt Engels, en dan bedoel ik goed Engels, niet zo hoe Fransen dit normaal doen 😂. Hij gaf ons goede informatie en zei dat we echt naar Paimpol moeten gaan en niet naar Lézardrieux. We zien dat we vanuit Paimpol makkelijk op de fiets naar Lézardrieux kunnen. We veranderen onze plannen en gaan naar Paimpol.

Zaterdag 10 juni dag 27 naar Paimpol Vertrek 08.50 uur Aankomst 11.50 uur  14,2 NM

Ook deze dag hebben we de motor aan. Het is een tocht langs een mooie kustlijn. Later wordt het spannend want we varen tussen de rotsen door. Deze haven kunnen we alleen met hoogwater binnen varen, maar eerst gaan we nog door een sluis. De sluisdeuren gaan open en we liggen in het centrum van Paimpol. Oooh wat een mooi lieflijk havenplaatsje. Wat een uitstekende tip van onze Fransman!!

P1180526

P1180494

Paimpol is een plaats met veel redershuizen en charmante straatjes. De oesterkwekerijen en het toerisme zijn de belangrijkste activiteiten van Paimpol. De plaats is om de haven gebouwd, dat geeft altijd een leuke sfeer.

P1180493

P1180522

P1180485

Achter de sluisdeuren is het laag water. Wat ziet dat er anders uit dan bij hoog water. Je kunt je haast niet voorstellen dat wij hier overheen zijn gevaren.

laag water 1

Zondag 11 juni dag 28 Paimpol

Op de fiets naar Lézardrieux. De haven ligt er mooi in een inham, maar verder is er niets te beleven. Het centrum ligt van de haven af en is uitgestorven. Toch leuk dat we dit plaatsje zien. Zo wie zo hebben we een mooie fietstocht gehad.

P1180510

P1180502

Maandag 12 juni dag 29 Paimpol

Vandaag wandelen we naar Pointe de la Trinité. Deze wandeltocht duurt 5 uur. Wat een afwisselende en zeer mooie tocht !!

P1180542P1180581P1180555P1180566P1180580P1180579

P1180557

Dinsdag 13 juni dag 30 naar Roscoff  Vertrek 05.00 uur Aankomst 14.00 uur 51NM

Spannende tocht !!

We vertrekken om 05.00 uur want het voorland valt droog. Tussen liggende havens kunnen we niet in omdat we met laagwater aankomen en niet naar binnen kunnen. Roscoff kun je altijd aanlopen. In de sluis zijn wij de enige en het is nog donker. De sluisdeuren gaan open en we schrikken. Wat een mist !!!  Wat hebben we nu weer op onze hals gehaald?🤦‍♀️ De mist maakt het moeilijk om tussen de rotsen en de droge stukken land door te varen. We kunnen niet meer terug door de sluis omdat het voor de sluis al te ondiep is. Met dubbele navigatie (Raymarine en de Ipad ) en heel langzaam varen op de motor bereiken we het open water. De mist is heel de tocht minder dan 80 meter, een vreemd gevoel volledig op de apparatuur te moet vertrouwen.  Het is spannend en het blijft opletten want sommige zeilboten hebben geen AIS en zijn niet op te merken, we zijn er een aantal tegen gekomen. Een groot vrachtschip is zo vriendelijk om ons op te roepen via de marifoon om te zeggen dat wij onze koers kunnen volgen en daardoor niet hoeven uit te wijken. Normaal trekt de mist op na een uur of twee, maar tot aan de haven van Roscoff hebben we mist gehad. Het positieve aan deze tocht is dat we een gladde zee hebben met 5 knopen wind. De hele weg hebben we gemoterd. Het is een aparte ervaring, maar wat een kleine wereld is dat om in de mist te varen. Plotseling duiken er allerlei dolfijnen naast onze boot op. Dit is een leuke verrassing in de mist na al die spanning. Na aankomst in de haven vragen zeilers of wij de hele tijd in de mist hebben gevaren.

Zie video (bij kopje video's)

P1180583

Roscoff is een mooie gelegen haven.

P1180638

Donderdag 15 juni dag 32 Roscoff

Wandelend door Roscoff

P1180602

P1180606

Naast ons in de haven komt een boot met 2 Engelse mannen liggen. We raken aan de praat en één van de mannen Martin woont in Weymouth (Engeland) en komt bij ons aan boord. Dit is één van de plaatsen die wij ook aan willen doen. We krijgen veel informatie over de Zuid-Engelse kust van hem. Martin geeft ons zijn telefoonnummer want zodra wij in Weymouth zijn, kunnen we hem bellen om samen een biertje te drinken.

De komende weersvooruitzichten geven in Roscoff in de ochtend veel mist aan en de  middag zon, maar de temperatuur is goed. We willen niet verder afzakken omdat we dezelfde weg weer terug moeten. Ook de windvoorspellingen zijn niet super. Daardoor besluiten we om de oversteek naar Dartmouth (Engeland) te maken en de Zuidkust af te gaan. Dit is voor ons een nieuw vaargebied.

Vrijdag 16 juni dag 33 naar Dartmouth (nacht doorvaren) Vertrek 10.00 uur Aankomst 05.30 uur (Engelse tijd) 103 NM

We varen op de motor en het is mistig, maar wel met een redelijk zicht. Na ongeveer twee uur lost de mist op en hebben we een mooie zonnige dag. De zee is rustig en we gaan de nacht in.  We steken de shipping line over en het is erg druk met grote scheepvaart.

foto 1

Om ongeveer 03.00 uur horen we een enorme plons naast ons. We schrikken, wat is dat nu weer? In het donker kunnen we verschillende dolfijnen om onze boot zien. We zijn bijna in Dartmouth.

1. Yvonne andriessen:
    19 juni 2023
    Prachtig en spannend reis verslag leuk hoor om zo mee te reizen groetjes
  2. Yvonne en Hans zeilen reisvakanties:
    19 juni 2023
    Fijn dat je het leuk vindt.
  3. Peter. En Minke:
    19 juni 2023
    Heel leuk om te lezen , compliment Yvonne ,je laat het ons goed meebeleven . Wat een hoop nieuwe ervaringen doen jullie op! Nog heel veel plezier en we blijven jullie volgen .
    Groeten van Peter en Minke vanaf de Marionet in Vlieland .
  4. Yvonne en Hans zeilen reisvakanties:
    19 juni 2023
    Dankjewel !! Elke dag is anders.
  5. Attie:
    19 juni 2023
    Wat een avontuur! Tussen al die enorme Zeeschepen door! Wat en lef! Maar de kust van Cornwall maakt natuurlijk heel veel goed. Geweldig om jullie zo te kunnen volgen.
  6. Yvonne en Hans zeilen reisvakanties:
    19 juni 2023
    Fijn om te horen. Ja het is hier prachtig.
  7. Otten:
    19 juni 2023
    Ben blij dat jullie weer in Engeland zijn en geen mist. Doe voorzichtig. Ma.
  8. Yvonne en Hans zeilen reisvakanties:
    Zullen we doen !! Kusjes
  9. Renske Wittenberg:
    19 juni 2023
    Spannend hoor! Jullie krijgen wel het avontuur dat jullie zoeken 😜
  10. Yvonne en Hans zeilen reisvakanties:
    Zeker weten, ha, ha
  11. Kees en Alie:
    19 juni 2023
    Mooie trip hoor. Als jullie de 22 juni in de buurt van Poole zijn, kunnen we samen wat drinken want de 23e gaan wij met de ferry naar Cherbourg
  12. Yvonne en Hans zeilen reisvakanties:
    19 juni 2023
    Aaah wat jammer. Het lukt niet want we gaan nog naar Weymouth en Brixham. Zou heel leuk zijn geweest!!
  13. Gepke en Thijs:
    19 juni 2023
    Prachtig reisverslag stuur je steeds, en zo kunnen we jullie reis mooi volgen. Wel spannend deze keer met mist en langs de rotsen. En nu maar genieten van de Engelse kust. Nu is het met de taal een stuk gemakkelijker. 😜 Blijf genieten en groeten van Thijs & Gepke.
  14. Yvonne en Hans zeilen reisvakanties:
    19 juni 2023
    Dankjewel!! We genieten enorm.
  15. Paula en Willem van Weerdhuizen:
    19 juni 2023
    Wat een prachtige zeiltocht, mooie foto's.
    Maar zeker ook een avontuur. Ik vind het dapper. Groeten Paula en Willem. Pootter V.
  16. Yvonne en Hans zeilen reisvakanties:
    Dankjewel
  17. Natascha:
    20 juni 2023
    Wat een geweldig avontuur. Leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken.
  18. Marjolijn Huismans:
    20 juni 2023
    Wat leuk Yvonne om te lezen en wat stoer van jullie om dit te doen! Ik volg het met plezier!
  19. Karin Willemse:
    20 juni 2023
    Wat een mooie reis tot nu toe! En hoe anders kijk je toch vanaf van het water naar al die plaatsen, leuk om zo mee te kijken met jullie avontuur. Wat is eigenlijk jullie eindbestemming of staat dat niet vast??
  20. Yvonne en Hans zeilen reisvakanties:
    20 juni 2023
    Einddoel is eerste week van augustus terug te zijn in Enkhuizen want Hans zijn dochter Linda gaat trouwen in Oostenrijk.
    Verder waar de wind ons brengt?
  21. Yvonne en Hans zeilen reisvakanties:
    20 juni 2023
    Ik.volg jullie avontuur ook. Mooi hoor jullie huis in Frankrijk!!
  22. Paul:
    21 juni 2023
    SCHITTEREND!
    Naast al het moois geeft reizen ook nieuwe sociale contacten met dezelfde interesses. Ook een kwestie van het vertrouwen goed inschatten. Voor hetzelfde geldt stuurde de goed Engels sprekende Fransman je de verkeerde kant op: “Weer van die sukkels die goed van vertrouwen zijn zo ver gekregen om naar een waardeloos stadje te varen” 😃
    Jullie maken een schitterende reis!
  23. Peter:
    27 juni 2023
    Hoi Yvonne. Bedankt voor de info. en mooie foto's. Ja varen in de mist is echt een "dingetje". Dood en dood vermoeiend. Zuid Engeland ( met name Cornwall) is erg mooi.......en plenty leuke pubs