Dieppe - Cherbourgh-Octeville - Guernsey

25 mei 2023 - Guernsey, Kanaaleilanden, Verenigd Koninkrijk

Za 20 mei dag 6 Boulogne-sur-Mer - Dieppe 55 NM.

Vertrek 05.30 uur i.v.m. het tij. We varen voor de wind tussen de 180 en 150 graden C in. Werkelijke wind 18 tot 20 knopen. Schijnbare wind tussen de 13 en 14 knopen. De fok is uitgeboomd en het grootzeil vastgezet met een bulletalie ( dit voorkomt dat de giek over komt). Het zonnetje komt door. We zien al geringe tijd niemand op het water. Geen grote scheepvaart, geen vissersboten, geen zeilboten en geen land. Wat is de zee toch uitgebreid groot!

P1170732

Naarmate we verder zeilen begint het steeds harder te waaien tot windkracht 6 en de golven worden hoger. Simpele handelingen zoals koffie/thee zetten vergt veel inspanning. Je wordt van links naar rechts geworpen. Maar ja, zo langzamerhand word je er steeds handiger in (op een paar blauwe plekken na 😂). Het is een vermoeiende en inspannende tocht. Aankomst 14.00 uur. Wel een voldaan gevoel dat je dit met z'n tweeën aankunt.

zie video Dieppe -Boulogne, maar moet zijn Boulogne naar Dieppe.

's Middags de zaterdagse markt bezocht.

Zo 21 mei dag 7 Dieppe

Vandaag in Dieppe gebleven.  Dieppe is een prachtige badplaats met een historische centrum waar je heerlijk kunt rondstruinen met veel terrasjes en restaurantjes. Het centrum is rondom de haven gebouwd. Er is een autodag met honderden Alpina's. Ze kwamen tegelijk met veel lawaai de stad door en parkeerde bij de boulevard.

P1170780P1170770

Verder bezienswaardigheden bezocht.

P1170775

P1170766P1170777P1170783P1170793

Jurgen en Annie (Belgen) ontmoet die met hun boot in thuishaven Goes liggen. Werden uitgenodigd aan boord voor een borrel. Veel gezelligheid en informatie gedeeld. Vandaag gekeken of we in één keer van Dieppe naar Cherbourgh kunnen. Dat betekent 110 NM en de nacht doorvaren. We maken de beslissing op het laatst i.v.m. de weerberichten.

P1170797

's Avonds uit eten geweest.

P1170798

Ma 22 mei dag 8 Dieppe - Cherbourgh 109NM Vertrek 08.45 Aankomt 06.15 uur

De bedoeling is om naar Fécamp te gaan, maar de volgende dagen zijn mindere zeildagen. Daarom besluiten we ter plekke om in één keer naar Cherbourgh te varen. Dat betekend wel een nacht doorvaren! We weten van tevoren dat we aan het eind nog flink wat wind te verduren krijgen. Hans gaat slapen van 19.00 uur tot 22.30 uur. Nadat ik een bak koffie voor de kapitein heb gemaakt, ga ik slapen van 22.00 tot 04.00 uur. Zodra ik wakker word zie en hoor ik flink wat wind. Windkracht 5 en 20 knopen. Gelijk maar weer aan de bak. De snelheid moet verminderd worden anders komen we in het donker aan in de haven van Cherbourgh. Je wilt liever niet een vreemde haven in het donker aanlopen. Aankomst 06.15 uur in het licht. We keken elkaar aan en zeiden: ; Dat hebben we maar mooi geflikt !!

P1170808

P1170810

Vorige zeilvakanties zijn we tot Deauville-Trouville gekomen. Dit is voor ons de eerste keer in Cherbourgh. Vanaf nu zijn we in onbekend vaargebied terecht gekomen!!

Di 23 mei dag 9 Cherbourgh-Octeville
Niet meer naar bed geweest, hebben rustig ontbeten en daarna een bezoek aan de stad gebracht. De stad zelf is leuk het ligt aan de Atlantische kust.

P1170821

P1170820

P1170822P1170838

En hier hebben we voor het eerst palmbomen.

P1170843

De haven van Cherbourgh is groot en massaal en heeft heeft goede faciliteiten. Mocht er iets niet goed zijn aan je boot dan kun je hier overal terecht voor onderdelen. Zeilers gebruiken deze haven als springplank om naar andere richtingen te gaan zoals Engeland enz.

P1170847

Ook het proviand hebben we aangevuld want je weet nooit waar je terug komt. Ik zorg altijd dat ik voor 3 dagen proviand heb, je weet nooit wat voor adhoc beslissingen we nemen.

Wo 24 mei dag 10 Cherbourgh - Guernsey 44NM Vertrek 11.30 uur Aankomst 19.15 uur

Vandaag hoeven we niet vroeg op en we hebben een korte zeiltocht. Het is prachtig weer!! Tot de hoek op de motor en daarna 4 uur zeilen. Een mooie tocht met uitstekend weer.

P1170871P1170867P1170873

Het is altijd leuk als je een nieuwe onbekende haven binnenkomt. Waar moet je precies naar toe? Op Guernsey is het goed geregeld. de havenmeester  komt je tegemoet in zijn bootje. Hij geeft je een tijdelijk plekje voor de haven aan een wachtsteiger.

P1170885

Er ligt een drempel voor de haven. We kunnen daar alleen over met hoog water. De havenmeester heeft de diepgang van de boot gevraagd (1.85 m). Als het zover is dat we de drempel over kunnen, worden we opgehaald door de havenmeester en krijgen we een definitieve plek in de jachthaven.

P1170892P1170954

In tussen maak ik het avondeten klaar. Na twee uur wachten worden we naar binnen begeleid. Daar word je door andere vriendelijke zeilers opgewacht om je te helpen met het aanmeren. Het is een mooie binnenkomst.

P1170943

Vanuit de kuip kijken we op een mooi verlicht fort. Nu eerst betalen en het schip inklaren bij de havenmeester.

P1170956

Nu eerst samen een lekker wijntje drinken !

Do 25 mei dag 11 Guernsey

Het stadje heet St Peter Port. We moeten niet vergeten dat het nu één uur vroeger is. We zijn alles gaan verkennen in het stadje. Het is een zeer sfeervolle, gezellige stad met mooie gebouwen zowel oud als nieuw. Veel restaurantjes, barretjes en winkels.

P1170936

Vandaag de tuinen en het fort bezocht. Elke dag om 12.00 uur wordt er een kanonschot gelost.

P1170941P1170938

We vinden het een prachtig eiland!

1. Adrian:
    Tip in St. Peter Port 😋😋😋https://octopusgsy.co.uk/
  2. Yvonne en Hans zeilen reisvakanties:
    Thank you Adrian!!
  3. Harald:
    25 mei 2023
    Mooi dat jullie al zo snel op Guernsey zijn. Neem vooral ook het clifpath naar Fermain Bay. Prachtige wandeling en dan lekker wat eten of drinken bij het Beach Café. Geniet ervan!
  4. Yvonne en Hans zeilen reisvakanties:
    25 mei 2023
    Dankjewel dat waren we van plan
  5. Nicole Otten:
    25 mei 2023
    Heel leuk al die geweldige verhalen van jullie. Ach een plekje blauw meer of minder 😗 top om Hans zo bezig te zien en net doen of het niks is…

Groetjes Nicole en Heino vanuit Kreta 😘
  6. Yvonne en Hans zeilen reisvakanties:
    25 mei 2023
    Ha ha veel plezier in Kreta
  7. Marjolijn Huismans:
    Geweldig!
  8. Peter:
    25 mei 2023
    Leuke verslagen en mooie foto’s.
    Het gaat lekker. Heel veel plezier en goede vaart. Wij gaan er ook een paar dagen tussenuit. Met Dennis, Marlies en Zoë naar Disney Parijs. Cheers Peter & Lenie
  9. Annelies:
    25 mei 2023
    Ha Yvonne en Hans wat zijn jullie al ver gekomen geweldig hoor!!! Jullie zijn echte toppers.Lekker genieten!⛵️
  10. Peter. En Minke:
    25 mei 2023
    Heel leuk om jullie verslagen te lezen ! Wat zijn jullie al ver en aardig ingeslingerd🤓 . Geniet op Guernsey en rust even uit . Hartelijke groeten van Peter en Minke .
  11. Yvonne en Hans zeilen reisvakanties:
    25 mei 2023
    Jullie ook veel plezier!!
  12. Yvonne en Hans zeilen reisvakanties:
    25 mei 2023
    Bedankt allemaal voor jullie leuke tips en reacties
  13. Rob en Karin:
    Hoi Hans en Yvonne ,
    Wat een avontuur maken jullie mee, geniet verder van jullie tocht op het grote water !
    Groet , wij genieten in Puglia …
  14. Yvonne en Hans zeilen reisvakanties:
    26 mei 2023
    Jullie ook veel plezier!!
  15. Freddy en Nicole:
    26 mei 2023
    Wauw, jullie zijn lekker op dreef. Dankjewel voor jullie mooie verhalen en dat we mee mogen reizen met jullie avonturen. Hopelijk nog meer mooie avonturen voor de boeg. Groeten Freddy en Nicole
  16. Marlon:
    26 mei 2023
    Wat een prachtig avontuur is het en zo leuk dat jullie het delen. Ik geniet met jullie mee. Groetjes Marlon
  17. Hans Kooistra:
    26 mei 2023
    Leuk, zins ik polarsteps heb gebruikt weet ik dat de reacties motiverend werken en mogelijk inspireert het Henny ook maar niet teveel zeilen met windkracht 5 of meer. Geniet ze.
  18. Attie:
    27 mei 2023
    Jaloersmakend om zo van jullie avontuur mee te genieten. Veel plezier met jullie volgende etappe.
  19. Laury:
    27 mei 2023
    Een mooie tocht en ook hard werken hè. En dan heerlijk even aan land vertoeven in schitterende plaatsen. Blijf genieten!
  20. Yvonne andriessen:
    27 mei 2023
    super jullie reis verslag .... stoer hoor goede vaart verder en veel plezier
  21. John Stuifzand:
    27 mei 2023
    Hartstikke leuk om over die route weer eens te lezen. Wij hebben dat een aantal jaren geleden ook gedaan. Hoe vonden jullie de getijde stroming bij Cherbourg?
  22. Yvonne en Hans zeilen reisvakanties:
    28 mei 2023
    We hadden het goed voorbereid, maar het is apart!
  23. Karin Willemse:
    29 mei 2023
    So far so good! Jullie maken snel flink wat zeemijlen en ik zie veel mooie foto's en zonnig weer voorbijkomen...!
  24. Otten:
    31 mei 2023
    Fijn dat jullie het zo goed gedaan hebben en al zo ver zijn gekomen. Morgen vlieg ik naar huis en een prima vakantie gehad. Kusjes
  25. Henk Vellinga:
    31 mei 2023
    Ha Hans en Yvonne.
    Mooi dat jullie dit gedaan hebben. De eerste keer is op het moment zelf inderdaad spannend, maar in je herinnering blijft dat moment het mooiste te zijn.
    Geniet. Henk