St Malo

8 juni 2023 - Saint-Malo, Frankrijk

Zaterdag 3 juni dag 20 Jersey naar St Malo Vertrek 08.30 uur Aankomst 15.45 uur Franse tijd 36,9 NM

Het eerste gedeelte is een pittige tocht tot 23 knopen en 60 graden varen. Nadat we tussen de eilanden door zijn kunnen we  de koers verleggen naar St Malo. We krijgen ruime wind 150 graden en daardoor zakt de schijnbare wind tot 18 knopen. Daarmee wordt het aangenamer zeilen en een mooie tocht.

Om 15.45 uur is het water diep genoeg, opkomend water en kunnen we naar binnen.

P1180186

Onze berekening vooraf klopt gelukkig. We zijn in Malo en hebben tot nu toe alles nog zeilend kunnen doen. Het is nu één uur later want we zijn nu in Frankrijk en we kunnen weer rechts fietsen.

Zondag 4 juni dag 21 St Malo

Omgeving van Malo verkend. Malo is van oudsher berucht als een piratenstad, tegenwoordig is het een toeristische kustplaats. De bijna twee kilometer lange muur is gebouwd tussen de 12e en 18e eeuw. Achter deze stadsmuur bevindt zich het oude stadscentrum met de gezellige terrasjes, restaurantjes en aparte winkels. We wandelen door de pittoreske straatjes en over de stadsmuur. Aan de ene kant van de wallen liggen de smalle straten van de stad. Aan de andere kant zijn er schitterende uitzichten over de stranden, havens en de forten. Alles wordt nog steeds goed onderhouden. We worden elke keer weer verrast door de spectaculaire uitzichten!

Zie video: Uitzichten Malo.

Even een terrasje pakken.

P1180257

Maandag 5 juni dag 22 Malo

Rustig rondgestruind door Malo. Wij hebben er voor gekozen om niet door de sluis te gaan naar het centrum, de haven ervoor is rustig en we kunnen weggaan wanneer we willen. De drukte kunnen we altijd opzoeken. Het verschil tussen hoog - en laag water is hier ongeveer 10 m.

Laag water.

P1180258

Hoog water

P1180426

Net achter onze haven Les Sablons ligt een mooie idyllische baai. De meeste toeristen komen hier niet. 's Avonds genieten we van een mooie zonsondergang.

P1180262P1180291P1180293P1180296

P1180297

P1180269

Dinsdag 6 juni dag 23 Malo

Vandaag gaan we met de bus naar Mont Saint-Michel. De busreis duurt ongeveer een uur. Nadat de bus je heeft afgezet is het ongeveer 45 minuten lopen naar het eiland. Je kunt ook kiezen om de pendelbussen te nemen. Al lopend zie je langzamerhand het eiland dichterbij komen. Het is prachtig om te zien! Het lijkt net een Harry Potter film.

P1180309

P1180318P1180319

De Mont Saint-Michel is een klein rotsachtig getijdeneiland. Het eiland ligt ongeveer één kilometer uit de kust. Helemaal bovenop is een middeleeuwse abdij. Vroeger verbleven hier vele Benedictijnse monniken. Nu woont er een gezelschap van ongeveer 30 monniken in de abdij. Het is een indrukwekkend bouwwerk met adembenemende uitzichten! De Mont Saint-Michel wordt ook wel " het wonder van het westen genoemd". Dat komt door o.a. door de spectaculaire ligging. De Mont Saint-Michel is omgeven door een prachtige baai. Het verschil tussen eb en vloed is extreem groot. Nergens in Frankrijk is het groter! Op het moment dat wij hier lopen is het laag water.

P1180329P1180362P1180383P1180356P1180357

Woensdag 7 juni dag 24 Malo

Een rustige ochtend in de kuip genietend van de zon. In de middag een mooie wandeling gemaakt.

P1180415P1180411P1180406P1180403

P1180421

En dan kom je dit tegen 🤣🤣

P1180201

Donderdag 8 juni dag 25 Malo

Een lekker rustig dagje. We wandelen langs het strand en door de straten van Malo.

P1180435

P1180443

P1180437

Pauze voor een crêpe met banaan en chocola.

P1180468

1. ED:
    8 juni 2023
    Mooie plek St.Malo, en ook Saint Mont Michel, beide met de auto bezocht vanaf Honfleur, ook zn mooi zeilersplekje. Geniet ervan!
  2. Yvonne andriessen:
    8 juni 2023
    Prachtig leuk jullie verslag met mooie fotos
  3. Fred en Lucy:
    8 juni 2023
    Prachtig hoor! Zon, zee en mooie plaatsen. Wat wil je nog meer? Geniet ervan.
    Groetjes, Fred & Lucy
  4. Michelle Bleumer:
    8 juni 2023
    Wat een mooie verhalen schrijf je over jullie tocht. Mooi om te lezen
  5. Annabel:
    8 juni 2023
    Die hondjes op die motor....! , wat een schatjes! En jullie ook hoor .....
  6. Anita van der wal:
    9 juni 2023
    Wat een mooie zeilreis! Het geluk en plezier straalt er vanaf. 😊
  7. Cees en Henk:
    9 juni 2023
    En wat zijn jullie in korte tijd al ver!
  8. Peter. En Minke:
    9 juni 2023
    Ziet er weer fantastisch uit ,
    Geniet ervan.groet vanaf Terschelling
  9. Otten:
    9 juni 2023
    Ik ben trots op jullie en veel zeilplezier .groetjes
  10. Marjolijn Huismans:
    9 juni 2023
    Wat een geweldige ervaring! Geniet ervan !
  11. Joyce Vieth:
    10 juni 2023
    Leuk om zo mee te reizen! :-)
  12. John Stuifzand:
    16 juni 2023
    Lang geleden dat ik de Franse kust af heb gezeild. Heerlijk om er over te lezen.